Sky Demo weekend s paramotory SKYJAM 21.a 22.5.
Demo den v Solanech aneb slet „titánů v Čechách“
Na 19.5. jsme s Alešem Hubáčkem, konstruktérem, zalétávacím pilotem, instruktorem a majitelem firmy Sky Jam Zurich v jedné osobě, svolali slet majitelů titanových tandemových tříkolek jeho konstrukce. Na malém útulném letištátku v Solanech se tříkolek nakonec potkalo osm. Nejvíce jich přijelo z Německa, kde je tato tříkolka díky německé certifikaci velmi populární. Stejně jako motorkáři „tuní“ své stroje tak i piloti tandemového Airmasteru se předhání kdo si tu svojí více vyšperkuje. Mohli jsme tak vidět na strojích palubní desku plnou přístrojů, vyhřívané sedačky, tříkolku s dětskou autosedačkou na předním sedadle, přídavné nádrže, s tím že pilot mohl najednou pobrat až 45l paliva (cca 4hod letu).
No bylo se rozhodně na co dívat.
Každý den ráno a večer jsme se s flotilou tříkolek vydávali na výlety do blízkého okolí.
Kolegové piloti z Německa a Švýcarska si pochvalovali volnost létání u nás a obdivovali krásy České země z ptačí perspektivy.
Do Solan nám Aleš přivezl zbrusu novou tříkolku a tak se rodina Lednik rozrostla o nového člena.
Dovezl jí i s poslední úpravou v podobě brzděného předního kolečka i s blatníčkem (Švýcarské detaily) .
Kromě tandemových krasavců Aleš přivezl i zbytek svého sortimentu a to nejen k vidění, ale hlavně k odzkoušení. Nejvíce zájmu vzbuzovala vůbec první elektro krosna s certifikací na světe. Léta práce s vývojem této elektro pomocné jednotky se na ní podepsala rozhodně v dobrém slova smyslu. Nejnovější vylepšení v podobě sedačky a sklopné vrtule tento systém posunují na přední místa v žebříčku světových pomocných elektromotorů.
Sedačku Aleš spoluvyvíjel ve Sky Paragliders a vychází s turistické sedačky na volné létání. Sedačka disponuje chráničem páteře, ZP je zabudován pod sedací deskou s opěrkou na nohy pro aerodynamičtější polohu pilota a jeho pohodlí. Sedačka se dá velmi jednoduše odejmout od pohonné jednotky a používat pro volné létání. Sklopná třílistá vrtule způsobuje méně vibrací a hluku při chodu motoru a lepší aerodynamiku při vypnutém motoru.
V Solanech jsem si s ní zalítal 45min v termice a ještě mi půl baterky zbylo pro další zájemce.
Ale testoval jsem ji i u nás v Beskydech a díky tomuto pomocníkovi jsem si zalétl pěkný přelet i když to úplně na volno v ten den nešlo. Každopádně s pomocným elektromotorem se dá déle vydržet ve vzduchu a dále doletět bez zbytečných prostojů. A o to většině pilotů při cross country létání přece jde...
Dále byl k dispozici titanový jednomístný podvozek Freestyle. Na ten pasují všechny motorové krosny řady ST včetně elektra.
My jsme na podvozek namontovali a testovali krosnu ST 185 s motorem Vittorazi.
Podvozek je velmi jednoduše rozmontovatelný a vleze se do paraglidingového batohu (15kg). Jeho další předností je velmi dobrá stabilita a to nejen na zemi ale i ve vzduchu. Při prolétávání turbulencí nedochází k nežádoucímu kývání tříkolky. Mimo jiné se dá samotný podvozek použít i
na bugy-kiting...
Paralelně se sletem titánu probíhal na letišti v Solanech i Sky Paragliders Demo den na kterém si piloti mohli vyzkoušet vše z produkce této firmy.
Volnolítači měli k dispozici dva navijáky, které takřka současně navíjely.
Po nízkém průletu jsme na moment zastavili provoz a svojí návštěvou nás poctil náš kamarád Ada na Dynamicu.
A když už v tesné blízkosti buráceli hromy a blesky a my nemohli létat, přiletěl se nám předvést mistr republiky v akrobaciji na své Extře a mraky svýma vývrtkama rozehnal :-)
... letecký den se vším všudy a nad Solanama pořád pořád bylo na co koukat...
Bližší informace o všech výše zmiňovaných presentovaných výrobcích najdete na stránkach www.jemm.cz.
Za pomoc při organizaci a vstřícnost děkujeme navijáku Brunovi Solanskému, navijáku s Chomutova a nájemci letiště Solany Monice s rodinkou.
Ti co jste letos tuto fajn akci nestihli budete mít zase možnost příští rok v podobném datu.
Ahoj Tomas...
—————