Přinášíme slibovaný test PPG metru 2010
Recenze přístroje pro monitorování chodu paramotoru.
Test provedla redakce motor-paragliding ve spolupráci s přátelským webem PARAMANIA
PPG meter cesky manual.pdf (161,7 kB)
Rádi bychom představili jeden velmi užitečný přístroj, určený pro měření stavu motoru a množství paliva v nádrži. Je určen především pro motorový paragliding, ale jeho schopností lze využít např. i při motorovém závěsném létání a podobně.
Přístroj pochází z vývoje od firmy FLY-HENRY.
Tvůrce jej nazval „PPG-METER 2010“ a dal mu do vínku příjemné a přehledné ovládání, malou hmotnost, kontrastní display a možnost napájení z palubní sítě stroje a nebo autonomní napájení z vlastního článku, dobíjeného solárním segmentem.
O co tedy vlastně jde?
- Přístroj měří: dvě teploty do 800°C – tedy možnost měření teploty hlavy motoru i výfukových plynů. Přístroj si pamatuje maximální dosažené teploty a uživatelsky si můžete nastavit alarmové hodnoty teploty.
- Měří několik časových úseků jako: dobu letu, celkovou dobu, hlídá servisní pohlídku, jejíž dobu si můžete uživatelsky nastavit.
- Měří množství paliva v nádrži, přičemž stupnice má osm segmentů na 100%. Množství paliva na sto procent (osm segmentů) si můžete zvolit sami při kalibraci. Kalibrace palivoměru probíhá ve třech stupních a to při 100%, 50% a 0% (prázdné nádrži). Poslední segment stupnice funguje jako signalizace rezervy – segment se rozbliká společně s LED diodou na panelu PPG metru.
- Měří otáčky motoru a hlídá jejich nastavené hranice (např. kritické otáčky).
Pohyb po menu provedete krátkým nebo dlouhým stiskem tlačítka na boku přístroje.
Za letu lze jednoduše přepnout krátkým stiskem mezi obrazovkou teplot a ukazatelem stavu paliva. Vstup do nastavovacího menu je dlouhým stiskem a dostanete se do něj opravdu jen chtěným dlouhým stiskem tlačítka.
Přístroj se sám vypne při delší nečinnosti motoru.
Za letu se přístroj ovládá jednoduše a nijak nezdržuje od pozornosti, je dobře čitelný.
Instalace do paramotoru.
- Namontovali jsme PPG metr na krosny Walkerjet W200-E (má dvě jiskry na jednu dobu chodu motoru), W100-M (nemá elektriku z motoru,a má jednu jiskru na jednu dobu) a Nirvana Rodeo-125 (má jednu jiskru na jednu dobu). Na krosnu Walkerjet je montáž velmi jednoduchá a nejvíce práce asi dá vyvrtat otvor pro sondu do nádrže (cca 15min).Vyzkoušené a ročním používáním ověřené místo sondy v nádrži je za sáním benzinu do motoru, viz přiložené fotografie. Napájení na W200-E je provedeno z konektoru na elektrokrabičce za zády pilota. I při letu je pak sonda zaplavena do posledních zbytků benzinu (krosna je při letu trochu zakloněna). Samotný přístroj je opatřen suchým zipem, já jsem zvolil trvalé umístění (přes dodaný sucháč) na pohyblivé berany krosny (držák jsem zhotovil z plastu tl. 6mm a slepil vteřinovým lepidlem), ale je možno jej přilepit zipem třeba do pultíku nebo dokonce na nohu (jako variometr). Přívodní kabel je měkký a umožní to. U starších typů krosen Walkerjet si ještě budete nejspíš muset dát trochu stočit hlavu, aby se vešel pod svíčku snímač teploty. Snímání otáček je provedeno 2-3 závity kolem VN kabelu,nejlépe co nejblíže k zapalovací svíčce, při neúspěchu zobrazení otáček přidejte další závity(v našem případě stačily 3závity,ale každý typ zapalování je jiný),VN kabel nesmí být samozřejmě stíněný. Nastavte správně typ zapalování – s jednou, popř. dvěma jiskrami na jednu otáčku motoru (W200-E má dvě jiskry, ostatní zmiňované krosny mají jiskru jednu na jednu dobu chodu motoru)
- Na krosnu Nirvana (všechny druhy) vám bude montáž trvat o něco déle, nebotˇ musíte také vyndat nádrž, ale je nutno přesně odměřit místo otvoru. My jsme to správné místečko pod kapotáží našli na opačné straně nádrže než je průchodka sání paliva. Je nutné také udělat otvor i do kapoty. Umístění sondy je zřejmé z fotografií a je limitováno ještě rovnou plochou nádrže, tedy těsně u hrany. Instalace ostatních sond je jednoduchá. Napájení zařízení je nejvhodnější odebírat z konektoru k tomu určenému. (Pokud budete napájení odebírat např. z vypínače Engine, bude dodávka napětí přerušena při „chcípání“ motoru). My jsme připájeli napájecí kabel ke konektoru z druhé strany, aby zůstal volný pro jiný účel.
K přístroji je přehledný český manuál a vše je též dostupné na stránkách výrobce FLY – HENRY. Přístroj je v provozu již celou sezonu a vykazuje spolehlivou funkci.
Fotogalerie WalkerJet
1. Umístění přístroje na beranech.
2. Držák.
3. Umístění průchodky palivové sondy v nádrži.
4. Celkový pohled.
5. Detail umístění průchodky palivové sondy v nádrži..
Fotogalerie Nirvana
1. Umístění přístroje na pultíku.
2. Otvor v laminátovém šasi pro palivovou sondu.
3. Umístění průchodky palivové sondy v nádrži.
4. Hlava palivové sondy z boku.
5. Snímač teploty pod svíčkou.
—————