Jak komunikovat s řídícím létání?
ATZ_CTR_komunikace.doc (152,5 kB)
ZÁSADY PRO LETY V ATZ
- Letadlo pohybující se na letišti a v jeho těsné blízkosti musí bez ohledu na to, zda je nebo není v řízeném okrsku nebo ATZ:
ú pozorovat ostatní letištní provoz za účelem vyhnutí se srážce;
ú zařadit se do letištního okruhu nebo se mu vyhnout;
ú řídit se publikovanými postupy a v řízeném okrsku instrukcemi ATC
- Směr vzletu a přistání na letišti AFIS:
ú V provozní době
podle informace získané od stanoviště AFIS
nevyhovuje-li pilotovi určená dráha v používání, pilot musí žádat AFIS o souhlas se změnou dráhy; pilot letadla v nouzi musí oznámit úmysl použít jinou dráhu, než je dráha v používání, umožňují-li to okolnosti
ú Mimo provozní dobu letiště
proti směru větru pokud bezpečnost nebo konfigurace dráhy neurčují, že je preferován jiný směr; a/nebo
podle domluvy s provozovatelem letiště; a/nebo
podle informací publikovaných v AIP část III
Pilot letadla nevybaveného radiostanicí, který má v úmyslu přiletět na neřízené letiště nebo z něho odletět, je povinen předem zkoordinovat přílet nebo odlet se stanovištěm AFIS nebo provozovatelem letiště.
ú Dispečer AFIS:
je přímo odpovědný za poskytování letištní letové informační a pohotovostní služby známému provozu letadel na letišti a v ATZ
není oprávněn vydávat letovému provozu jakékoliv povolení. V případě, kdy je nutné odvrátit hrozící nebezpečí, může v odůvodněných případech vydat pilotům příkaz nebo zákaz
ú Doporučený postup pro přílet letadla nevybaveného radiostanicí na letiště se službou AFIS:
Telefonicky zkoordinovat přílet se službou AFIS nebo provozovatelem letiště
Přílet ve výšce nad publikovanou okruhovou výškou nad letiště
Zkontrolovat navijákový provoz, paravýsadky a provoz ostatních letadel
Zjistit vytýčení signálů na návěstní ploše, (používaný směr vzletu a přistání, omezení aj.)
Zjistit směr větru podle větrného rukávu
Zařadit se do okruhu
Na letištích označených symbolem padáčku nebo NV (navigační výstraha) je nutno počítat s možností výsadků až z FL95 bez předchozího upozornění i přes oblačnost.
ZÁSADY PRO LETY V CTR A TMA
- Průlet CTR (TMA) bez letového plánu (FPL)
ú Do CTR není možné vstoupit bez obdržení letového povolení!
ú Další postup dle povolení ATC maximálně však po mez povolení!
ú Po obdržení podmínek od ATC zopakovat vždy letové povolení a mez letového povolení.
ú Během letu uvnitř CTR bez povolení ATC nepřecházet na jinou frekvenci!
ú Dodržovat výšku a trať letu.
ú V případě, že podmínky uvnitř CTR jsou pod stanovená minima, ale vyhovují VMC třídy „G“, je povinnost před vstupem žádat o zvláštní let VFR (ZVFR).
ú Po dosažení výstupního bodu, oznámit ATC opuštění CTR a polohu.
ú Vstupní a výstupní body volit z mapy ICAO 1:500000.
ú V případě poruchy rádia v CTR, opustit CTR a neprodleně oznámit opuštění telefonem.
3min před vstupem do CTR (TMA):
Navázat spojení: Pardubice Věž, dobrý den, OK-IUS 10
Typ SLZ: ultralehký Azték
Pravidla letu: VFR bez letového plánu
Trať: z Jičína do Hlinska
Kód SSR (pokud je): squak 7000
Poloha, výška: poloha Chlumec, 1.000 stop AGL
Vstupní bod: vstup očekávám za 3‘
Žádost o let. povolení: žádám o průlet vaším CTR po trati Strašov, Chrudim
- Letová informační služba zahrnuje:
informace o letovém provozu a nebezpečí srážky pouze o známém provozu letadel v prostoru odpovědnosti, který by mohl vytvářet nebezpečí srážky
Informace o stavu letišť (pouze ve FIR Praha)
Informace o hlášených meteorologických podmínkách na trati a letištích
Informace o využívání vyhrazených, rezervovaných a omezených prostorů
VFR lety v prostoru třídy G nebo E, které chtějí informace o provozu získat, musí oznámit následující informace v uvedeném pořadí (v závorce příklad):
Navázat spojení: Praha Information, dobrý den, OK-IUS 10
Typ SLZ: ultralehký Azték
Polohu: poloha Trosky
Výšku letu: 1.500 stop altitude
Trať: ze Semil do Nymburka
Kód SSR (pokud je): -
Žádost o informace: žádám informace o aktivaci TRA 61 a 62
- Letištní letová informační služba (AFIS)
Je poskytována v ATZ (letištní provozní zóně) v provozní době neřízených letišť a zahrnuje poskytování následujících informací:
dráha v používání a směr letištního okruhu
směr a rychlost přízemního větru
letištní QNH
význačné počasí na letišti
podmínky povrchu dráhy a význačné informace o letišti (je-li to vhodné)
na vyžádání všeobecné informace o letišti
příslušné informace hlášené piloty jiných letadel
informace o známém letovém provozu a nebezpečí srážky v prostoru odpovědnosti AFIS
- Pohotovostní služba
Poskytuje se všem letům, na které je podaný FPL a všem letům, o kterých je známo, že poskytnutí takovéto služby požadují
Frekvence pro spojení se stanovištěm ŘLP
FIC - PRAHA INFORMATION |
126,1 |
RUZYNĚ GROUND |
121,9 |
MACC - PRAHA TERÉN |
124,450 |
VODOCHODY RADAR |
127,475 |
BRNO APP/RADAR |
120,550 |
VODOCHODY TWR |
133,075 |
TUŘANY TWR |
119,6 |
ČÁSLAV APP |
123,675 |
KARLOVY VARY RADAR |
119,950 |
ČÁSLAV VĚŽ |
133,0 |
KARLOVY VARY TWR/INFO |
121,225 |
KBELY APP |
124,675 |
KUNOVICE TWR/RADAR/INFO |
120,1 |
KBELY VĚŽ |
120,875 |
OSTRAVA APP/RADAR |
125,1 |
LÍNĚ VĚŽ |
121,275 |
MOŠNOV TWR |
120,8 |
NÁMĚŠŤ APP |
120,225 |
PRAHA RADAR DEP |
120,525 |
NÁMĚŠŤ VĚŽ |
126,250 |
PRAHA RADAR ARR |
127,575 |
PARDUBICE APP |
127,650 |
RUZYNĚ RADAR (VFR) |
118,3 |
PARDUBICE TWR |
121,250 |
RUZYNĚ RADAR |
119,0 |
PŘEROV APP |
127,775 |
RUZYNĚ TWR |
118,1 |
PŘEROV TWR |
119,750 |
RUZYNĚ DELIVERY |
120,050 |
Tísňová frekvence |
121,5 |
RADIKORESPONDENCE
- Před vstupem do zóny ATZ (poloměr 3NM/5,5 km)
Q Kolín info, dobrý den, OK-IUS 10
Q OK-IUS 10, Kolín info, dávejte
Q Azték z Nymburka, poloha Velim (udejte polohu před vstupem do ATZ), žádám informace pro přiblížení a přistání
Q OK-IUS 10, Kolín info, dráha v používání 21 levá, okruhy levé, vítr 310° 10 uzlů, QNH 1016
Q Dráha 21 levá, QNH 1016, zařadím se do 1. zatáčky levého okruhu dráhy 21, OK-IUS 10
Q Na okruhu:
Q Kolín info, OK-IUS 10, vstupuji do 1. zatáčky levého okruhu dráhy 21
Q Kolín info
Q Kolín info, OK-IUS 10, po větru levého okruhu dráhy 21
Q OK-IUS 10, pořadí dva, následujte Cessnu 172 ve 4. zatáčce
Q Rozumím, pořadí dva, Cessna v dohledu, OK-IUS 10
Q Kolín info, OK-IUS 10, levý Base Leg dráhy 21
Q OK-IUS 10, pokračujte, pořadí jedna
Q Kolín info, OK-IUS 10, finále dráhy 21 levá
Q OK-IUS 10, dráha 21 levá volná
Q Rozumím, přistávám, OK-IUS 10
Q Kolín info, OK-IUS 10, křižuji dráhu 21 pravá
Na požadavek AFIS je možno vynechat hlášení polohy po větru a Base leg. Finále hlásit vždy!!! Na zemi je povinnost hlásit křižování dráhy nebo pojíždění po dráze a uvolnění dráhy, je-li další známý provoz v poloze na finále.
- Odlet z letiště se zónou ATZ:
Q Kolín info, dobrý den, OK-IUS 10
Q OK-IUS 10, Kolín info, dávejte
Q Kolín info, OK-IUS 10 před hangárem po spuštění, odlet do Nymburka
(oznámení činnosti lze spojit s oznámením o pojíždění; jako činnost oznamujeme např. okruhy, let do prostoru na 30‘, apod.)
Q OK-IUS 10, Kolín info, dráha v používání 21 pravá, okruhy levé, vítr klid, QNH 1016
Q Pojíždím na vyčkávací místo dráhy 21 pravá, QNH 1016, OK-IUS 10
Q Kolín info, OK-IUS 10 na vyčkávacím místě dráhy 21 pravá, připraven ke vzletu
Q OK-IUS 10, čekejte, na finále Zlín
Q Vyčkávám na místě, OK-IUS 10
Q OK-IUS 10, Kolín info, dráha 21 pravá volná
Q Vstupuji na dráhu 21 pravá a provádím vzlet, OK-IUS 10
Q Kolín info, OK-IUS 10 opouštím okruh z první zatáčky
Q Kolín info
Q Kolín info, OK-IUS 10 opouštím ATZ na úrovni Nové Vsi
Q OK-IUS 10, Kolín info, regionální QNH 1018, pěkný den
—————