Elekto-motorový paragliding s ST-ELECTRO SKYJAM
Jak jsem létal s motorem bez bezínu
škola JEMM (Tomáše Ledníka, Hanky Matyáskové a Renči Khunové) pořádala v Solanech předváděcí akci pro veřejnost na které bylo kromě mnoha zajímavostí vidět i tuto zatím v čechách ojedinělou zvlášnost krosnu s elektromotorem.
ovladač výkonu s informačním displayem
Využil jsem tedy jedinečné příležitosti proletět se s elektrickým pohonem a Vám přináším několik svých postřehů:
Spracování celé krosny na mě působilo přijemným dojmem a pevný titanový rám z několika dílů vzbuzoval důvěru. Zajímavé bylo uchycení elektromotoru na kompozitovém disku, který byl na silenblocích přišroubován k rámu.
Start: motor se uvede do pohotovostního režimu stiskem červeného tlačítka, pohotovostní režim dle programu trvá 45sekund a je signalizován pípáním, vrtule je v klidu a po stisku ovládací páky plynule a svižně akceleruje až na maximální otáčky, startoval jsem za mírného větru na kříž a po otočce dal plný výkon. Po odpoutání od země jsem cítil že i mých 95 kilo opravdu může létat elektricky (do té doby jsem slyšel jen o letech „komářích“ lidiček a pár jich viděl na Youtube). V případě nepodařeného startu se vrtule zastaví ihned po povolení stisknutého „plynu“!
Let: výkon na běžné létaní zcela postačující, motor má opravdu velmi tichý chod téměř bez vybrací (je cítit a slyšet především vrtule)
Přistání: po uvedení ovládací páky do polohy „neutrál“ se ozývá opět jen pípání a motor je v pohotovostním režimu 45sekund, vrtule je ihned blokována v klidové poloze.
Údaje výrobce:
- baterie 24AH stačí na 10-15minut plného výkonu což je cca.30 minut běžného letu poslední 4 minuty jede jen na 50% procent výkonu pro dolétnutí na přistávací plochu
- Baterie se nabíjí standartní nabíječkou cca 2,5h a rychlonabíječkou (není v ceně) cca 1,5h
- menší hlučnost, nižší vibrace a téměř žádná údržba
- (výrobce motoru na něj dává 10 let záruku)
- výrobce baterií garantuje 800 nabití, po té se její kapacita sniží na 80%
- na konstrukci krosny je 2 roky záruka s tím, že se záruka nevstahuje na neopatrné zacházení
- výkon motoru 10,3KW asi 13koní, při cca 2000 ot/min cca 50kg+
- první 24AH baterie váží cca 13kg
- druhá se dá přikoupit 40AH baterie stojí 3000 Eur
- váha kompletní krosny dodávané ve standartním provedení je 31kg
- schválená a certifikovaná v Německu včetně tříkolky
- cena krosny (bez tříkolky) včetně akumulátorů je osm a půl tisíce Euro
Podle propočtů pokud by jste chtěli krosnu pohánět solárním panelem je potřeba cca 200m2 :-)
závěrem děkuji za půjčení krosny a věřím že se najde někdo koho tato létací "hračka" osloví.
napsal: Mirek.Volny@volny.cz
další fotky v GALERII
—————
Anketa
Elektromotor pro MPG
chci ho! (92)
nemá na spalovací (18)
počkám na lepší kapacitu baterie (48)
raději jiný motor (18)
Celkový počet hlasů: 206